Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Stadler Polska: Nasze EZT coraz bardziej polskie [ZDJĘCIA]

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
01-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
01-10-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

Pojazdy produkowane w zakładach Stadlera w Siedlcach składają się w coraz większym procencie z polskich komponentów. Firma nie planuje jednak wprowadzania własnych, odbiegających od szwajcarskich rozwiązań konstrukcyjnych w zakresie pudeł czy wózków – mówi w rozmowie z Rynkiem Kolejowym członek zarządu Stadler Polska Arkadiusz Świerkot.

Podczas targów TRAKO Stadler Polska świętował wyprodukowanie w zakładzie w Siedlcach pierwszego tysiąca pojazdów szynowych. Czy w liczbie tej mieszczą się wyłącznie EZT Flirt, z których siedlecki zakład jest najbardziej znany?

Flirty – początkowo pierwszej, a potem trzeciej generacji – stanowią największą część z nich. Stadler Polska w ciągu 18 lat produkował jednak kilka rodzin pojazdów. Są wśród nich tramwaje, które dostarczaliśmy dla Krakowa, Brunszwiku, Halle i Rostocku (nie zaliczamy do nich tych, których portfolio przejęliśmy od Solarisa, choć wliczamy je do naszych referencji). Nasze bramy opuszczały także pojazdy z napędem spalinowym oraz wagony metra.

Ile dokładnie EZT z rodziny Flirt wyprodukowano zatem w Siedlcach?

Do końca sierpnia 2025 roku bramy siedleckiego zakładu opuściło 642 Flirtów.

Jak rozkładały się proporcje między zamówieniami z Polski a kontraktami eksportowymi?

237 pojazdów pozostało w Polsce. Ich odbiorcami były: Koleje Śląskie, Koleje Mazowieckie, Łódzka Kolej Aglomeracyjna, PKP Intercity oraz MPK Kraków.

W jakich nowych przetargach – zarówno kolejowych, jak i tramwajowych – zamierza startować Stadler Polska?

Złożyliśmy odwołanie do KIO w postępowaniu na dostawę piętrowych EZT dla PKP Intercity. Czekamy na ostateczne rozstrzygnięcie. Co do przewoźników regionalnych, zamierzamy złożyć ofertę w przetargu w Wielkopolsce. Przyglądamy się także przygotowaniom do postępowania na tabor dla Kolei Śląskich – byłoby to rozwinięciem naszej dotychczasowej współpracy.

Stadler Polska określa się jako „polska firma o szwajcarskich korzeniach”. Czy w planach jest dalsze usamodzielnienie oddziału?

Jesteśmy już firmą samodzielną. Samodzielnie podejmujemy decyzje o starcie w przetargach, opracowujemy oferty, a potem odpowiadamy za wyniki całego przedsięwzięcia. Polakami są zarówno członkowie zarządu, jak i – w zdecydowanej większości – pracownicy. Nie czujemy żadnych ograniczeń ze strony szwajcarskiego właściciela. Po 18 latach jesteśmy dojrzałą organizacją, znamy się na naszym biznesie – i prowadzimy go w Polsce, jak również w krajach sąsiednich, za które odpowiadamy, samodzielnie.

A co z samodzielnością pod względem inżynieryjno-konstrukcyjnym?

To kolejny etap rozwoju Stadlera w Polsce. Zaczęliśmy od zdobywania kompetencji w zakresie produkcji, potem w logistyce, zarządzaniu projektami, zakupach – a teraz przyszła kolej na dział inżynierii. W tym zakresie korzystaliśmy początkowo z usług zakładów Stadlera w Bussnang, a później w Czechach. Obecnie rozbudowujemy lokalne kompetencje inżynierskie w Polsce, stąd otwarcie biura konstrukcyjnego w Poznaniu, w którym zatrudniamy dziś 100 polskich inżynierów projektujących pojazdy na nasze potrzeby – we współpracy z kolegami ze z Czech.

Ile jest więc polskiej myśli technicznej w najnowszym, tysięcznym EZT wyprodukowanym w Siedlcach?

W tym przypadku bazowaliśmy przede wszystkim na istniejącym już projekcie rozwiniętym przez kolegów z Pragi. Pojazdy z trzeciej już serii dla Kolei Mazowieckich są kontynuacją poprzedniej serii, zamówionej w roku 2018. Nie chcieliśmy dla potrzeb nowego kontraktu tworzyć zupełnie nowych rozwiązań – klienci cenią sobie powtarzalność konstrukcji pojazdów.

Czy w planach jest opracowanie dla kolejnych zamówień własnej, polskiej konstrukcji wózków, układu napędowego czy pudła?

Nie tędy droga. Są to kluczowe elementy konstrukcji, wymagające przede wszystkim powtarzalności – i sprawdzenia na bardzo długich przejechanych dystansach. Nie sądzę, aby opracowywanie na siłę nowych rozwiązań w tym zakresie było wartością dla naszych klientów.

Polska myśl techniczna dotyczy u nas przede wszystkim spolszczania komponentów. Pamiętajmy, że za dużą część EZT odpowiadają nasi poddostawcy. W kolejnych kontraktach coraz większy udział mają dostawy od polskich, lokalnych kontrahentów. To duże pole do popisu dla polskiej myśli technicznej.

Jaki jest ten odsetek w tej chwili?

Stadler Polska współpracuje z ponad 2000 polskich firm. Szacujemy, że 50% wartości pojazdu pochodzi z Polski. Proszę pamiętać, ze inni producenci także zamawiają komponenty od firm zagranicznych. A jeśli producent taboru kupuje w Polsce np. hamulce firmy Knorr Bremse, to czy są one polskie?

Takie samo pytanie można by zadać, jeśli chodzi o EZT Stadlera.

Zatrudniamy w Polsce już około 2000 osób. To pracownicy zatrudnieni w lokalizacjach w Siedlcach, Środzie Wielkopolskiej, Białymstoku czy Poznaniu – a także pracownicy serwisu, obsługujący nasze pojazdy już podczas ich eksploatacji. Wkład polski jest ogromny, również biorąc pod uwagę liczbę roboczogodzin.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Grupa KZN Bieżanów z dwiema nagrodami z TRAKO

Infrastruktura

Grupa KZN Bieżanów z dwiema nagrodami z TRAKO

KZN Bieżanów 01 października 2025

ERA: Więcej wspólnego rynku europejskiego na kolei

Prawo i polityka

ERA: Więcej wspólnego rynku europejskiego na kolei

Roman Czubiński 01 października 2025

Zobacz również:

Stadler: Tysięczny pojazd z siedleckiej fabryki

Tabor i technika

Stadler: Tysięczny pojazd z siedleckiej fabryki

Roman Czubiński 24 września 2025

Stadler: Czy RS Zero wjedzie do Polski?

Tabor i technika

Stadler: Czy RS Zero wjedzie do Polski?

Jakub Rösler 09 września 2025

Stadler: Wierzymy w piętrusy, ale to KDP…

Biznes

Stadler: Wierzymy w piętrusy, ale to KDP…

Łukasz Malinowski 09 czerwca 2025

Pozostałe z wątku:

Grupa KZN Bieżanów z dwiema nagrodami z TRAKO

Infrastruktura

Grupa KZN Bieżanów z dwiema nagrodami z TRAKO

KZN Bieżanów 01 października 2025

ERA: Więcej wspólnego rynku europejskiego na kolei

Prawo i polityka

ERA: Więcej wspólnego rynku europejskiego na kolei

Roman Czubiński 01 października 2025

Zobacz również:

Stadler: Tysięczny pojazd z siedleckiej fabryki

Tabor i technika

Stadler: Tysięczny pojazd z siedleckiej fabryki

Roman Czubiński 24 września 2025

Stadler: Czy RS Zero wjedzie do Polski?

Tabor i technika

Stadler: Czy RS Zero wjedzie do Polski?

Jakub Rösler 09 września 2025

Stadler: Wierzymy w piętrusy, ale to KDP…

Biznes

Stadler: Wierzymy w piętrusy, ale to KDP…

Łukasz Malinowski 09 czerwca 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij